Historia firmy CORGI według różnych źródeł rozpoczęła się w 1932-33 roku w Northampton, gdzie powołana do życia została firma Mettoy. Jej twórcami byli dwaj emigranci pochodzenia niemieckiego: Filip Ullmann oraz Artur Katz.
Arthur Katz, urodził się w Johannesburgu w niemieckiej rodzinie w 1908 roku. Po śmierci ojca, w wieku 12 lat, Katz wraz z matką zamieszkał Norymbergi, ówczesnym centrum niemieckiego przemysłu zabawkarskiego. Po ukończeniu szkoły rozpoczął pracę w firmie Tipp & Company, produkującej zabawki blaszane. Jaj właścicielem był Philip Ullmann, który posiadał już blisko dwudziestoletnie doświadczenie w branży zabawkarskiej. Niestety powstanie partii nazistowskiej zmusiło ich obu do opuszczenia Niemiec. Katz urodził się w RPA i posiadał brytyjski paszport więc mógł stosunkowo łatwo wyjechać do Anglii. Natomiast Ullmann miał większe trudności i odbył podróż później.
Niestety wkrótce po rozpoczęciu działalności firma Meetoy została włączona w łańcuch dostaw dla wojska i zmuszona do zmiany profilu produkcji. Skupiła się głównie na produktach z blachy tłoczonej: kanistrach oraz skrzynkach na amunicję.
Po wojennej przerwie w produkcji zabawek rynek był bardzo wygłodniały. Jego sporą część stanowiły metalowe modele samochodów produkowane w technologii odlewów ciśnieniowych. Ówcześnie prym wiodły takie marki jak Dinky Toys oraz Matchbox Toys. W 1955 roku właściciele Meetoy zdecydowali o stworzeniu nowej linii produktów pod brandem CORGI, którego nazwa nawiązywała do rasy psów najbardziej lubianej przez brytyjską rodzinę królewską. Oficjalna data premiery serii Corgi to 9 lipca 1956 roku.
Mimo tego, że pierwsze modele CORGI były dość prymitywne i ograniczały się jedynie do brytyjskich marek samochodów, jednak okazały się sporym sukcesem. W 1956 roku na rynek trafiło około 65 tysięcy sztuk. Później właściciele firmy zdali sobie sprawę, że jeżeli chcą myśleć o ekspansji na rynki eksportowe, szczególnie amerykański, muszą rozszerzyć ofertę o samochody zagranicznych producentów.
Początek lat sześćdziesiątych to pojawienie się w ofercie CORGI bardziej dopracowanych modeli. W 1962 roku wypuszczono na rynek pierwszy produkt z wnętrzem wykonanym z formowanego wtryskowo tworzywa sztucznego przyczepę kampingową Thames Airborne. Miniaturki aut posiadają już szyby oraz ruchome elementy np. otwierane drzwi.
Działania konkurencji zmuszają Mettoy do dywersyfikacji oferty. Powstaje marka HUSKY jako rywal dla produktów Matchbox’a. Firma rozpoczyna także ekspansję na rynku kolekcjonerskim dla dorosłych, tworząc markę Corgi Classics.
Hitem wszechczasów w ofercie CORGI okazał się model Astona Martina DB5 z filmu o Jamesie Bondzie „Goldfinger”, który sprzedał się w milionach egzemplarzy i doczekał się reedycji. Posiadał wysuwane karabiny maszynowe i tylną tarczę kuloodporną oraz działający fotel z katapultą.
W 1970 roku CORGI wprowadza serię „Whizzwheels”, która ma być bezpośrednim konkurentem dla Hot Wheels firmy Mattel, wyposażoną w koła i osie o zmniejszonym tarciu. W tym czasie w fabryce w Swansea pracowało około 3500 pracowników. Do sprzedaży trafia kolejny hit CORGI słynny Batmobil.
Niestety w 1971 roku umiera Philipp Ullman, jeden z założycieli firmy. Wkrótce potem Mettoy zawiera pięcioletnią umowę z amerykańskim producentem Fisher-Price na produkcję zabawek przeznaczonych do dystrybucji w Europie.
W połowie lat 70 Artur Katz przekazał kontrolę nad firmą swojemu synowi Peterowi. Niestety mimo szeregu innowacji takich jak malowanie elektrostatyczne oraz malowanie tamponowe, które zastąpiło stosowanie naklejek i kalkomanii, rosnące koszty produkcji i tańsze produkty importowane z dalekiego wschodu wpłynęły niekorzystnie na kondycję Mettoy. W 1983 roku firma musiała ogłosić upadłość. Po kilku próbach ożywienia marki została ona w 1989 roku została sprzedana firmie Mattel, która zajmowała się produkcją produktów w ich fabryce w Chinach. Przez pewien czas Mattel jest właścicielem marek Corgi, Dinky i Matchbox.
CORGI odzyskuje niezależność od Mattel jako nowa firma w 1995 roku. Sprzedana brytyjskiemu konsorcjum i przemianowana na „Corgi Classics Limited” przenosi się do nowej siedziby w Leicester. W 1999 roku firma Corgi zostaje przejęta przez amerykańską firmę Zindart International Limited i powstaje jak feniks z popiołów stając się czołowym brytyjskim producentem modeli odlewanych ciśnieniowo. Frima kupuje prawa do marki Lledo przejmując w ten sposób popularną serię Days Gone. W ramach umowy przejęto także serię Vanguards. Wprowadza na rynek dwie kluczowe nowe linie produktów – gamę samolotów w skali Aviation Archive oraz serię autobusów Original Omnibus Company w skali 1:76. Nazwa Zindart International Limited zostaje zmieniona na „Corgi International Limited”. W 2004 roku linia modeli Lledo została zakończona, a modele z niej pochodzące oficjalnie stały się częścią linii Corgi Classics. W tym samym roku Corgi uzyskuje od Warner Brothers globalną licencję na produkcję modeli inspirowanych serią komiksów Batman wydawnictwa DC Comics. W ciągu kilku kolejnych lat firma nabyła także liczne prawa licencyjne do franczyz o Harrym Potterze i Star Trek. W 2006 roku CORGI obchodziła swoje 50-lecie.
W 2008 roku Hornby Hobbies Ltd nabywa firmę „Corgi Classics Limited” za 8,3 miliona funtów i dołącza ją do swojego portfolio zawierającego m.in. marki Hornby, Scalextric i Airfix. Pod jej skrzydłami CORGI wciąż się rozwija wprowadzając wiele innowacji np. użycie skanerów w procesie projektowania.
Firma wprowadziła również nową linię pojazdów zabawkowych, skierowaną głównie do dzieci w wieku przedszkolnym, o nazwie Corgi Chunkies, obejmującą ciężarówki, cysterny oraz pojazdy budowlane.
Rok 2021 jest szczególny dla firmy ponieważ ponownie na rynek trafia reedycja kultowego Astona Martina DB5 firmy „Goldfinger”...