12

[11.07]

a zamówienie wyślemy jeszcze dzisiaj

Dzisiaj nie wysyłamy.

Dzisiaj już nie wysyłamy. Twoja paczka zostanie nadana jutro.

KUP W PRZECIĄGU:

MODELE VOLKSWAGEN

Volkswagen 1300 Atlas 1:72 Volkswagen 1300 Atlas 1:72
Producent: ATLAS
Cena:

39,00 zł

szt.
zobacz więcej
Volkswagen Golf III GL Salvat 1:43 Volkswagen Golf III GL Salvat 1:43
Producent: SALVAT
Cena:

95,00 zł

szt.
zobacz więcej
Volkswagen Sharan 2001 Salvat 1:43 Volkswagen Sharan 2001 Salvat 1:43
Producent: SALVAT
Cena:

69,00 zł

szt.
zobacz więcej
Volkswagen 1300 1970 Altaya 1:43 Volkswagen 1300 1970 Altaya 1:43
Producent: ALTAYA
Cena:

59,00 zł

szt.
zobacz więcej
Volkswagen Kafer Club Italia RIO 1:43 Volkswagen Kafer Club Italia RIO 1:43
Producent: RIO
Cena:

119,00 zł

szt.
zobacz więcej

Historia marki Volkswagen

Powstanie marki i początki (1937-1945)

Volkswagen został założony w 1937 roku jako "Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH", a następnie przemianowany na "Volkswagenwerk GmbH". Celem firmy było stworzenie samochodu dla ludu ("Volkswagen" oznacza "samochód dla ludu"), który byłby tani, niezawodny i dostępny dla szerokiej grupy odbiorców. Jednym z głównych inicjatorów projektu był Adolf Hitler, który zlecił inżynierowi Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie takiego pojazdu. W wyniku tych prac powstał model Volkswagen Typ 1, znany później jako Garbus (Beetle). Produkcja rozpoczęła się w 1938 roku.

System przedpłatowy Volkswagena w latach 30.

W tamtym czasie większość ludzi w Niemczech nie mogła sobie pozwolić na zakup samochodu od razu za gotówkę. Aby umożliwić szerokiemu gronu obywateli posiadanie własnego auta, rząd III Rzeszy wprowadził specjalny system oszczędnościowy zwany "Volkswagen Sparkarte" (Karta Oszczędnościowa Volkswagena). System ten działał na zasadzie przedpłat: Klienci wpłacali regularnie drobne sumy pieniędzy na specjalne konto oszczędnościowe. Po uzbieraniu pełnej kwoty mogli odebrać swój nowy Volkswagen Typ 1. System był kontrolowany przez nazistowską organizację "Deutsche Arbeitsfront" (Niemiecki Front Pracy). Jednak system ten nigdy nie spełnił swojej obietnicy. Po wybuchu II wojny światowej (1939) produkcja cywilnych Volkswagenów została wstrzymana, a fabryka w Wolfsburgu zaczęła produkować pojazdy wojskowe, jak Kübelwagen i Schwimmwagen. Osoby, które oszczędzały na swoje auta, nigdy nie otrzymały samochodów, ani zwrotu pieniędzy.

Powojenna odbudowa i sukces Garbusa (1945-1960)

Po wojnie niemieckie zakłady Volkswagena znalazły się pod kontrolą aliantów, a ich odbudową kierował Brytyjczyk Ivan Hirst. W 1945 roku wznowiono produkcję Garbusa, który szybko stał się symbolem niemieckiego cudu gospodarczego. W 1955 roku Volkswagen wyprodukował milionowy egzemplarz tego modelu, a jego popularność rosła na całym świecie.

W latach 50. marka rozpoczęła ekspansję na rynki zagraniczne, w tym do Stanów Zjednoczonych, gdzie Garbus zdobył ogromną popularność. W 1950 roku do sprzedaży trafił także Volkswagen Transporter (T1), znany jako "ogórek", który stał się ikoną ruchu hippisowskiego. Modele te osiągnęły status kultowych zwłaszcza w Kaliforni.

Lata 60. i 70.: Rozwój i narodziny Golfa

Mimo sukcesu Garbusa Volkswagen musiał dostosować się do zmieniających się trendów motoryzacyjnych. W 1965 roku firma przejęła Auto Union, właściciela marki Audi, co pozwoliło na rozwój technologii silników chłodzonych cieczą.

Przełomowym momentem było wprowadzenie w 1974 roku modelu Volkswagen Golf, który zastąpił Garbusa jako nowy, masowy samochód marki. Hatchback ten stał się bestsellerem dzięki nowoczesnej konstrukcji, przedniemu napędowi i dynamicznym silnikom. W tym samym czasie pojawił się również sportowy Volkswagen Scirocco oraz elegancki Volkswagen Passat (1973).

W 1976 roku pojawił się legendarny Volkswagen Golf GTI, który zapoczątkował segment samochodów hot hatch.

Lata 80. i 90.: Globalna ekspansja i technologiczny rozwój

W kolejnych dekadach Volkswagen kontynuował rozwój. Wprowadzono drugą generację Golfa (1983), a w 1991 roku pojawił się Volkswagen Golf III, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1992. W latach 90. koncern przejął luksusowe marki SEAT (1986) i Škoda (1991), rozszerzając swoje portfolio. W 1998 roku Volkswagen przejął także Bentleya, Bugatti i Lamborghini, co otworzyło firmie drzwi do segmentu luksusowych i supersportowych aut. W tym samym czasie powrócił w nowoczesnej wersji kultowy Garbus, czyli New Beetle.

Lata 2000-2010: Skandale i innowacje marki Volkswagen

Volkswagen rozwijał nowe technologie i wprowadzał kolejne generacje swoich popularnych modeli, takich jak Passat, Golf czy Polo. W 2002 roku firma zaprezentowała swoją flagową limuzynę – Volkswagen Phaeton, a w 2003 roku wprowadzono pierwszy SUV marki – Volkswagen Touareg.

W 2015 roku Volkswagen znalazł się w centrum afery Dieselgate, kiedy ujawniono, że firma manipulowała wynikami emisji spalin w silnikach wysokoprężnych. Skandal kosztował firmę miliardy dolarów kar i odbił się na jej reputacji.

Nowoczesność i elektryczna przyszłość (2010-obecnie)

Po Dieselgate Volkswagen postawił na rozwój elektromobilności. W 2019 roku zaprezentowano model ID.3, pierwszy samochód elektryczny zbudowany na nowej platformie MEB. W kolejnych latach pojawiły się kolejne elektryczne modele, takie jak ID.4 czy ID. Buzz – nowoczesna interpretacja klasycznego Transportera. Volkswagen nadal pozostaje jednym z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, posiadając marki takie jak Audi, Porsche, Škoda, SEAT, Bentley, Bugatti czy Lamborghini.

Dziedzictwo i przyszłość

Volkswagen przeszedł długą drogę od prostego Garbusa do globalnego giganta motoryzacyjnego. Dzięki innowacjom, sukcesom rynkowym i szerokiej gamie modeli marka utrzymuje jeszcze swoją pozycję lidera, jednocześnie koncentrując się na ekologicznych i nowoczesnych technologiach. Niestety czuje już na karku oddech chińskiej konkurencji.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl