RAMI- KLASYCZNE MODELE Z FRANCJI

 Klasyczne modele samochodów firmy RAMI

       Obecnie niewielu kolekcjonerów kojarzy nazwę RAMI. Jednak w latach sześćdziesiątych ta francuska marka modeli samochodów była jednym z pionierów oferujących auta z początków motoryzacji. RAMI jako pierwsze potraktowało model samochodu jako przedmiot kolekcjonerski, a nie jak zabawkę oferowaną dla dzieci. Pod koniec lat pięćdziesiątych modele w skali 1:43 stały się bardzo popularne. O względy klienta rywalizowało wiele firm m.in.: Solido, CIJ, Corgi Toys oraz Dinky Toys. Marki te swoją ofertę skupiały głównie na pojazdach, które ówczesne dzieci znały z ulic. Pojawiło się jednak kilka firm idących pod prąd, które oferowały modele samochodów z początków stulecia. Oprócz RAMI były to: Minialuxe, Safir oraz Ziss-Model. Małe samochodziki zajęły wreszcie należne im miejsce w gablotach poważnych kolekcjonerów, zamiast kończyć swój przeważnie  krótki żywot w karambolu na kuchennym stole lub w piaskownicy.

      

        Historia samochodzików w charakterystycznych pudełkach z czerwoną obwódką jest bardzo ciekawa. Właścicielem marki RAMI była firma J.M.K, której nazwa składa się z pierwszych liter nazwisk jej założycieli:            

J: Leon Jarry, inżynier z firmy Quirin, która była producentem modeli Quiralu
M: Henri Malartre, który był kolekcjonerem zabytkowych samochodów
K: Emile Koch, który był dyrektorem jednej z  firm z branży tekstylnej
Do trzech panów dołączył później Georges Robert, który od 1957 roku produkował modele samochodów i maszyn budowlanych maszyny w skali 1:75 pod marką "Les Routiers", a następnie Les Rouliers.


       Proces produkcji RAMI był dość skomplikowany logistycznie. JMK najpierw zlecała rzemieślnikowi z Lyonu wyprodukowanie prototypów, a następnie produkcję form zamawiała m.in. w atelier mechaniki precyzyjnej MIRA D’ERCOLE, które wykonało formy do 17 modeli. Produkcją odlewów metalowych zajmowała się firma SIMEB. Malowanie odbywało się w fabryce JMK, a montaż zorganizowano w systemie chałupniczym. Powierzano go rodzinom mieszkającym wokół Lure w Haute Saone, gdzie znajdowała się siedziba główna JMK. Firmowe auto objeżdżało okolicę i zwoziło poskładane modele do siedziby firmy, gdzie je pakowano. W ówczesnych czasach wiele manufaktur stosowało podobny model pracy, szczególnie producenci drewnianych zabawek np. Jeujura czy Vilac. JMK nie zmieniało tego systemu przez dwanaście lat produkcji samochodów RAMI.

francuskie modele RAMI

       Nieszczęśliwy splot wydarzeń oraz działania konkurencji odbiły się negatywnie na kondycji firmy. W roku 1962 Emile Koch zginął w wypadku samochodowym, a w 1965 roku Leon Jarry opuścił firmę. Pod koniec lat sześćdziesiątych rynek modeli klasycznych aut został zauważony i zdominowany przez gigantów branży np. Solido, które wprowadziło do sprzedaży tzw. kolekcję „L’age d’or”. W ciągu całego okresu swojej działalności RAMI wyprodukowało kolekcję 40 modeli, nie licząc wydań specjalnych, które powstały na zamówienie innych firm. Po 12 latach przygoda z klasycznymi miniaturami zakończyła się w 1971 roku wraz z ostatecznym zamknięciem firm JMK i SIMEB. Na szczęście oprócz modeli po pasjonatach z JMK pozostało coś jeszcze-ciekawe miejsce warte odwiedzenia. Jeden z założycieli firmy-Henri Malartre pozostawił po sobie kolekcję samochodów. 31 maja 1960 roku w zakupionym przez niego Chateau de Rochetaillee zostało otwarte pierwsze we Francji muzeum motoryzacji-Henri Malartre Automobile Museum. Najstarsze pojazdy są eksponowane w zamku, natomiast nowsze auta, wyścigówki oraz pojazdy transportu publicznego ulokowano w dwóch nowych budynkach. Aby "zainstalować" auta w zamku trzeba było je najpierw rozebrać, potem wnieść w częściach do pomieszczeń zamkowych i ponownie zmontować. Oprócz samochodów w muzeum obejrzycie kolekcję gadżetów, plakatów oraz reklam z epoki. Są tez oczywiście jednoślady: motocykle oraz rowery.

Muzeum Henri Malartre     

      Jeżeli Was również zaintrygowała historia tej ciekawej marki oraz jej założycieli poszukajcie książki Jean-Marc’a Barthelemy „L’encyclopedie autos miniatures RAMI” (niestety została wydana tylko w języku francuskim). Autor przedstawia w niej cały dorobek marki RAMI oraz Le Routieres, edycje specjalne oraz akcesoria. Mnie zainteresowały najbardziej zdjęcia zamówień i faktur od kooperantów RAMI. Zajrzyjcie również na stronę l'Amicale RAMI JMK , gdzie pasjonaci modeli RAMI dzielą się swoją wiedzą na jej temat. Możecie również za jej pośrednictwem nabyć reprodukcje pudełek oraz specjalne reedycje modeli w charakterystycznym złoto-srebrnym zestawieniu kolorów, wykonane z użyciem oryginalnych form JMK. 

Encyklopedia RAMI

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl